Inspiratie nodig voor een Scratch-project? Op deze pagina vind je drie ideetjes:
- Scratchkat op vakantie
- Er was eens een dino...
- Animeer je naam met je eigen icoontje.
Scratchkat gaat op vakantie.
Gaat hij surfen op zijn surfboard, wandelen met zijn rugzak op of maakt hij ergens in een mooie stad een selfie? Het Scratch-team heeft voor een van hun 1 april-grappen een aantal mooie sprites van Scratchkat gemaakt die je kunt gebruiken. Ze staan niet in de plaatjesbibliotheek van Scratch, maar je kunt ze wel allemaal vinden in dit project: https://scratch.mit.edu/projects/103861840/
Er was eens een dino...
Maak een verhaal over een dino door een project te gebruiken waar veel verschillende leuke tekeningen (uiterlijken) van de dino instaan. Dat maakt het makkelijker een geinige animatie te maken. Zie: https://scratch.mit.edu/projects/91524144/.
Maak een icoontje van jezelf en animeer je naam.
De Scratcher Ipzy heeft een mooi project gemaakt: https://scratch.mit.edu/projects/374988415/. Daarmee kun je makkelijk een tekening van jezelf "maken". Voeg vervolgens de letters van je naam toe, laat die grappig bewegen, voeg wat muziek toe en je kunt een leuk project maken.
In onderstaand filmpje vind je meer informatie en drie voorbeelden. Hopelijk zit er iets bij wat je leuk lijkt om mee aan de slag te gaan.
Met dank aan het Scratch-team voor de katten, CSFirst voor het Dino-startersproject, de Scratcher Ipzy voor het icon-project en de Scratcher HappyAndBubble voor het voorbeeld Dino-project.
Klik hieronder op het project van je keuze voor meer informatie:
Waar gaat Scratch-kat heen op vakantie?
Maak een verhaal over de vakantie van Scratch-kat. Hij bezoekt natuurlijk meer dan één plek. Daarvoor gebruik je meerdere achtergronden, waardoor het lijkt alsof Scratch-kat steeds ergens anders is.
1. Download of remix voor deze opdracht dit project: https://scratch.mit.edu/projects/103861840/
Zodra je op de groene vlag klikt, zie je geen enkele kat meer. Door het blok "verschijn" te gebruiken, kun je de kat/katten van je keuze tevoorschijn laten komen.
2. Bedenk een klein verhaaltje. Wat gaat Scratch-kat doen op zijn vakantie? Zoek daar een aantal leuke achtergronden bij uit.
Tip: je kunt ook andersom werken. Zoek eerst een paar achtergronden in Scratch en bedenk daar dan een verhaaltje bij.
Dit blok kun je gebruiken om ervoor te zorgen dat de volgende achtergrond in beeld komt:
Je kunt ook een aantal keer dit blok gebruiken om verschillende achtergronden te laten zien in één project.
Let op: vertel de computer via je code ook welke achtergrond als eerste in beeld moet komen. Dat doe je ook met bovenstaand codeblok. Plaats die onder het blokje "wanneer de groene vlag wordt aangeklikt".
3. Andere handige blokken voor je verhaaltje.
- Laat de goede kat-sprite op het goede moment verschijnen met de “verschijn”- en “verdwijn”-blokken.
- Laat de kat praten met andere figuurtjes in je verhaal met het “zeg … … seconden”-blok.
- Laat figuurtjes op het goede moment verschijnen en/of op iets reageren door signalen te gebruiken.
4. Extra: bij de kat met de telefoon kun je in je animatie ook een “flits” nadoen als de kat een foto maakt.
Maak daarvoor een nieuwe sprite die helemaal wit is (vul het hele tekenveld met wit met het emmertje) en gebruik de code hiernaast.
Hoe werkt deze code?
Door de witte sprite heel kort in beeld te brengen, steeds iets minder doorzichtig, lijkt het alsof je naar een flits kijkt.
Ter inspiratie hier nog een klein voorbeeldje:
De code van mijn voorbeeldproject kun je hier bekijken (klik op "bekijk van binnen"): https://scratch.mit.edu/projects/377897663/
Extra uitleg
Via twee filmpjes geef ik nog wat extra uitleg. Klik hieronder op een onderwerp waar je meer over wilt weten:
Is er nog iets anders waar je uitleg over wil? Laat het me weten via PinkyPepper.Scratch apenstaartje gmail.com en dan probeer ik er een kort filmpje over te maken.
Heb je iets leuks gemaakt? Laat het me weten via mijn profiel op de Scratch-website of mail je project naar pinkypepper.scratch apenstaartje gmail.com. Misschien voeg ik je project dan wel als voorbeeld toe op deze pagina.
Veel succes!
Er was eens een dino...
Twee katten vertellen een verhaal over een dino en een doos. Welk verhaal? Dat kun je zelf verzinnen.
Download of remix dit project van CSFirst: https://scratch.mit.edu/projects/91524144/
Bekijk goed welke uiterlijken van de dino je allemaal kunt gebruiken. Dat zijn er maar liefst elf.
Hiernaast zie je er een paar. Klik bovenaan je scherm (naast het woord “Code”) op “Uiterlijken” om de rest te bekijken.
Ook de doos heeft meerdere uiterlijken die je kunt gebruiken. Zie hiernaast.
Tip: in het project dat je remixt of gedownload hebt, staan al twee stukjes code klaar met erboven “wanneer ik signaal …. ontvang”.
Wil je de draak laten dansen, dan hoef je alleen maar op de goede plek in je code het signaal “dansen” te versturen. Voor “vuurspugen” geldt hetzelfde.
Inspiratie nodig?
Hier vind je het geinige voorbeeldproject van de Scratcher HappyAndBubble: https://scratch.mit.edu/projects/99718539/.
Vergeet vooral niet naar de code te kijken om te zien hoe dit project gemaakt is. Zie je hoeveel signalen deze Belgische jongen gebruikt heeft om alle onderdelen van het verhaal op het goede moment te laten plaatsvinden?
De Scratcher MeesCees heeft ook een leuk eigen verhaaltje gemaakt. Dat vind je hier: https://scratch.mit.edu/projects/96588921/
Extra uitleg
Via twee filmpjes geef ik nog wat extra uitleg. Klik hieronder op een onderwerp waar je meer over wilt weten:
Is er nog iets anders waar je uitleg over wil? Laat het me weten via PinkyPepper.Scratch apenstaartje gmail.com en dan probeer ik er een kort filmpje over te maken.
Heb je een leuk verhaal gemaakt? Laat het me weten via mijn profiel op de Scratch-website of mail je project naar pinkypepper.scratch apenstaartje gmail.com. Misschien voeg ik je project dan wel als voorbeeld toe op deze pagina.
Animeer je naam
Maak een project waar letters en andere sprites om een tekening van jezelf dansen.
1. Maak eerst een mooi icoontje met dit project: https://scratch.mit.edu/projects/374988415/
In onderstaande video leg ik uit hoe je dat icoontje uit het Scratch-project kunt halen (dat heet exporteren), op je computer kunt opslaan, van naam kunt veranderen en daarna kunt ophalen in een nieuw Scratch-project (dat heet uploaden), zodat je je zelfgemaakte icoontje in een nieuw Scratch-project kunt gebruiken als sprite.
Met dank aan de Scratcher Ipzy voor het icon-project en de Scratcher Kriblo voor de remix die het mogelijk maakt het icoontje op te slaan op je computer.
2. Selecteer de letters van je naam of een ander leuk woord. Elke letter moet een aparte sprite worden.
3. Als er op de groene vlag wordt geklikt, mag alleen de eerste letter zichtbaar zijn. Kun jij dat regelen met het “verdwijn”-blok dat je vindt bij uiterlijken?
4. Laat deze eerste letter nu een of meer rondjes draaien. Dat kan met de code hiernaast.
Tips: kies een getal kleiner dan 360 graden.
En zorg ervoor dat het totaal (aantal herhalingen keer het aantal graden) samen 360 is of een veelvoud daarvan.
Veelvoud betekent dat het totaal bijvoorbeeld twee keer of drie keer 360 is. Dus bijvoorbeeld 36 x 10 = 360 is één rondje draaien, en 36 x 20 = 720 is twee rondjes draaien.
5. Zorg er met signalen voor dat de letters na elkaar verschijnen. Dus als de eerste letter verschenen is en rondgedraaid heeft, dan moet de code van deze sprite een signaal sturen naar de tweede letter.
Dit blok moet bij de eerste letter komen te staan:
En deze blokken bij de tweede letter:
6. Laat met elke letter iets anders gebeuren. Draaien, schudden, schuiven, van kleur veranderen, van vorm veranderen….
Probeer bijvoorbeeld eens wat opties van dit codeblok uit:
Extra tip
Tip voor het heen en weer schudden van een letter of figuurtje zonder dat deze van plek verandert:
let op dat je eerst 10 naar links doet, dan 20 naar rechts en dan weer 10 naar links; zo verschuift je figuurtje even ver naar links en naar rechts.
Zie tekening en code hiernaast.
Dat geldt ook voor draaien: draai bijvoorbeeld eerst 15 graden naar links, dan 30 graden naar rechts en weer 15 graden naar links.
7. Voeg geluidjes toe. Klik daarvoor bovenaan je scherm op “Geluiden”.
Klik linksonder op “Kies een geluid”. Je kunt nu kiezen uit een heleboel geluidjes.
Ga terug naar je code.
Selecteer de paarse geluidsblokken. Het geluid dat je gekozen hebt, kun je nu via het witte driehoekje selecteren in het blok dat begint met de tekst “start geluid”.
Wanneer moet het geluid te horen zijn? Zet het blok “start geluid” op de goede plek in je code.
Tip: kies het blok met "en wacht" erachter als je het in een herhaalblok zet. Zet je het geluidblok tussen je andere code en wil je dat de code eronder meteen na de start van het geluid wordt uitgelezen? Gebruik dan juist niet het blok met "en wacht" erachter.
De code van mijn voorbeeldproject kun je hier bekijken (klik op "bekijk van binnen"): https://scratch.mit.edu/projects/375704914/
Extra uitleg
Via een filmpje geef ik nog wat extra uitleg. Klik hieronder op een onderwerp waar je meer over wilt weten:
- Signalen van letter naar letter: laat drie letters achter elkaar ronddraaien.
- Wiebelen en snel en langzaam draaien
Is er nog iets anders waar je uitleg over wil? Laat het me weten via PinkyPepper.Scratch apenstaartje gmail.com en dan probeer ik er een kort filmpje over te maken.
Heb je iets leuks gemaakt? Laat het me weten via mijn profiel op de Scratch-website of mail je project naar pinkypepper.scratch apenstaartje gmail.com. Misschien voeg ik je project dan wel als voorbeeld toe op deze pagina.
Veel succes!